بررسی جامع طرح کسب و کار یا بیزینس پلن رستوران

بیزینس پلن رستوران (Business Plan)

بررسی جامع طرح کسب و کار یا بیزینس پلن رستوران

در این مقاله قصد داریم به بررسی جامع بیزینس پلن رستوران (Business Plan) رستوران بپردازیم. برای راه اندازی رستوران جدید یا توسعه بخشی جدید از یک رستوران، فرقی ندارد که کوچک یا بزرگ باشد یا میزان سرمایه شما برای اجرا چقدر است، قطعا برای موفقیت آن نیاز به یک بیزینس پلن رستوران دارید.

دلایل راه اندازی رستوران | چرا شغل رستوران داری؟

ما قبلا مقاله ای جامع در مورد مزایای شغل رستوران داری در مطبخ آرا منتشر کردیم که می توانید این مقاله را بخوانید اما به صورت خلاصه هم دلایل راه اندازی رستوران را بیان می کنیم.

مقاله: 10 مزایای شغل رستوران داری نسبت به سایر شغل ها

  • رستوران داری یکی از مشاغل پردرآمد و پرطرفدار است که از قدیم تا امروز نمودار صعودی و رو به پیشرفت داشته؛ همچنین مشتریان رستوران ها هم روز به روز بیشتر می شود.
  • رستوران داری را نمی توان به عنوان شغل فصلی و مقطعی دسته بندی کرد و در هر زمان و فصلی مشتریان زیادی دارد؛ مخصوصا در کشورمان ایران که رستوران گردی تبدیل به یک تفریح و سبک زندگی شده است.
  • با داشتن یک بیزینس پلن رستوران و انجام تحقیقات کامل، می توانید به سود بالا حتی تا ۶۰ یا ۷۰ درصد برسید.

بیزینس پلن رستوران چارچوبی است که شما را راهنمایی می کند تا عناصر مدیریت و عملیات رستوران خود را برنامه ریزی و پیش بینی کنید. از طراحی منو، مکان، امور مالی و حسابداری رستوران، آموزش کارکنان و بسیاری موارد دیگر.

اهمیت بیزینس پلن رستوران

فرآیند ایجاد بیزینس پلن رستوران، ممکن است چالش برانگیز و زمان بر باشد؛ به همین دلیل است که بسیاری از رستوران داران تازه کار، موفق به تکمیل آن نمی شوند. با این حال، بهره برداری از یک رستوران بدون استراتژی تجاری خوب مانند تیراندازی در تاریکی است. بدون برنامه ریزی مناسب، شک و تردید وجود دارد که بتوانید نوع صحیح سرمایه گذاری را برای کمک به تامین مالی رستوران خود انجام دهید و حتی اگر موفق هم شوید، موفقیتتان مقطعی است و به دلیل عدم پیش بینی و برنامه ریزی از بین می رود.

بیزینس پلن رستوران، سندی است که استراتژی شما را برای کسب سود، قرار دادن رستوران شما در بازار شلوغ و دستیبابی به موفقیت ترسیم می کند.

نحوه تدوین یا ایجاد بیزینس پلن رستوران

یک بیزینس پلن خوب از رستورانی به رستوران دیگر متفاوت است و عواملی مثل سبک رستوران، بازار هدف، موقعیت مکانی و… را در نظر می گیرد. برای کمک به شما برای شروع، ما عناصر کلیدی یک طرح تجاری رستوران را در زیر فهرست کردیم؛ بسته به اینکه بیزینس پلن رستوران خود را به چه کسی ارائه می دهید، می توانید ترتیب بخش ها را تغییر دهید تا اولویت شما را نشان دهد. در ادامه بخش های اصلی بیزینس پلن رستوران آورده شده است:

خلاصه اجرایی

هر بیزینس پلن رستوران همیشه باید با یک خلاصه اجرایی شروع شود. یک خلاصه اجرایی نه تنها به عنوان مقدمه ای برای بیزینس پلن شما عمل می کند؛ بلکه خلاصه ای از کل ایده است. هدف اصلی یک خلاصه اجرایی این است که خواننده (اغلب یک سرمایه گذار) را وادار کند تا برنامه کسب و کار شما را دنبال کند. یک خلاصه اجرایی برای کسانی که به دنبال جذب سرمایه گذار برای تامین مالی پروژه های خود هستند، ضروری است. به جای اینکه مجبور باشند کل بیزینس پلن رستوران را برای به دست آوردن تمام اطلاعات مرور کنند، می توانید به جای آن فقط خلاصه اجرایی نگاه کنند.

توضیحات رستوران

در این قسمت، رستوران خود را به طور کامل معرفی می کنید. این بخش را با نام و لوگو رستورانی که افتتاح کردین همراه با مکان، مشتریان و سایر اطلاعات مرتبط شروع کنید؛ همچنین مشخصات مالک و شرح مختصری از تجربه آن ها را درج کنید.

قسمت دوم شرح رستوران باید جایگاه قانونی رستوران را برجسته کند و اهداف کوتاه و بلند مدت رستوران را مشخص کند. یک مطالع مختصر از بازار ارائه دهید که درک شما از روندهای صنعت غذای منطقه ای و دلیل موفقیت رستوران در این بازار را نشان می دهد. به طور کلی، در این بخش به این سوالات باید پاسخ دهید و متنی را بنویسید:

  • ما چه کسی هستیم؟: خودتان و شرکای تجاری تان را معرفی کنید.
  • معرفی محصول یا خدمات و مشتری های هدفتان چه کسانی هستند؟
  • موقعیت رستوران: اگر قبلا مکان تجاری خود را انتخاب کردید، آدرس و اطلاعات آن را بنویسید و در غیر این صورت در مورد ویژگی های مکان مورد نظرتان بنویسید.
  • زمان: جدول زمانی طرح، از ساخت تا پیش از افتتاحیه و بعد از آن
  • چرا؟: هدف، امیدها و رویاهای شما برای آینده. آیا مستقل هستید یا قصد بازگشایی یک کسب و کار فرانچایزینگ را دارید؟

ساختار مالکیت

در این بخش باید پرسنل و تیم مدیریت رستوران را به طور کامل معرفی کنید. در این مرحله، سرمایه گذاران نمی خواهند که تمام تک تک پوزیشن های شغلی را به صورت کامل انتخاب کرده باشید اما نیاز است که حداقل برخی از این پوزیشن ها مشخص شده باشند.

تجزیه و تحلیل رقبا و بازار هدف

بازار هدف شما کدام است؟ رستوران شما به چه قشری سرویس می دهد؟ این بخش قصد دارد، بازار هدف شما را برای سرمایه گذاران توضیح دهد و اینکه چرا فکر می کنید مشتریان، رستوران شما را انتخاب می کنند.

در مورد رقبای خود تحقیق کنید و رقبای خود را در منطقه بررسی کنید که آیا مشتری دائمی دارند یا خیر؟ به تمام عوامل از جمله هزینه ها، ساعات کار و چیدمان منو و دکوراسیون این رستوران ها توجه کنید و در نهایت در این بخش، عواملی که رستوران شما را از رقبایتان متمایز می کند را عنوان کنید.

برنامه ریزی عملیاتی

در این بخش، اطلاعات تمامی موارد از خرید نرم افزار CRM تا تجهیزات صنعتی رستوران و لوازم مورد نیاز دیگر را ذکر کنید.

رستوران خود را مدرن کنید

مهمترین عنصر برای راه اندازی رستوران شما منو است. در این مرحله، شاید نسخه نهایی از منو رستوران خود نداشته باشید اما حتما نسخه اولیه یا آزمایشی منو باید در بیزینس پلن رستوران شما درج شود. توجه کنید که لوگو رستورانتان حتما در منو گنجانده شده باشد. المان مهم دیگری که در منو حتما باید وجود داشته باشد، قیمت است. قیمت غذاها و خدمات شما، باعث می شود سرمایه گذاران به درک بهتری از تحلیل های شما پیدا کنند و بهتر بفهمند که جامعه هدف رستورانتان چه کسانی و چه قشری از جامعه است.

ملک مناسبی را باید برای رستورانتان انتخاب کنید؛ اگر تا این مرحله هنوز مکان دقیقی را در نظر نگرفته اید، حتما در این بخش به چند مورد ملک مناسب برای راه اندازی رستوران خودتان اشاره کنید. وقتی این املاک را برای سرمایه گذاران توصیف می کنید، لازم است تا حد امکان، اطلاعات بیشتری را در مورد هر یک و اینکه چرا برای رستوران شما عالی است، درج کنید. همه چیز را از متراژ مربع گرفته تا جمعیت شناسی معمولی را ذکر کنید.

برنامه مارکتینگ و بازاریابی رستوران

بخش بازاریابی و تبلیغات باید در مورد نحوه برنامه ریزی برای بازاریابی رستوران خود قبل و بعد از افتتاح به جزئیات بپردازد. سرمایه گذاران شما می خواهند بدانند که چگونه قصد دارید رستوران خود را بازاریابی کنید. کمپین های بازاریابی شما چه تفاوتی با کمپین های رقبای شما خواهد داشت؟ چگونه می خواهید بازار هدف خود را تضمین کنید؟ چه نوع پیشنهادهایی به مشتریان خود ارائه خواهید داد؟ مطمئن شوید که همه چیز را فهرست کنید.

تحلیل مالی

مهمترین بخش بیزینس پلن رستوران شما، بخش مالی است. با توجه به اهمیت آن، توصیه می کنیم برای این کار از یک شخص حرفه ای و کار بلد کمک بگیرید.

استخدام یک حسابدار آموزش دیده نه تنها به شما کمک می کند تا تخمین های مالی خود را دقیق انجام دهید؛ بلکه به شما یک دید واقع بینانه از اداره و مدیریت یک رستوران می دهد. شما باید اطلاعاتی را آماده کنید تا این مرحله برای حسابدار آسان تر شود. حسابدار باید بداند که رستوران شما چند صندلی دارد و برای چند مشتری در روز برنامه ریزی کرده اید؛ علاوه بر این، انجام محاسبات هزینه آماده سازی ایتم های مختلف منو می تواند به تخمین درآمد رستوران شما کمک کند.

ضمیمه ها

بخش ضمیمه ها باید اطلاعات دقیق در مورد بخش های دیگر بیزینس پلن رستوران صحبت کنید که شامل موارد زیر می شود:

  • تحقیقات دقیق بازار و تحلیل رقبا
  • رزومه مالکان و پرسنل کلیدی
  • اطلاعات اختصاصی در مورد صنعت شما
  • اطلاعات مربوط به غذاها و آیتم های منو رستوران
  • نقشه ملک
  • کپی اسناد رهن و اجاره ملک
  • بروشورها و تراکت های تبلیغاتی و سایر مواد

مطالعه بیشتر

تعیین و انتخاب مشتری و مخاطبین هدف رستوران

شاید فکر کنید در شغل رستوران داری، انتخاب مشتری هدف نیازی نباشد اما تعیین مخاطب هدف و برنامه ریزی برای جذب آن، اولین مرحله موفقیت رستوران شما است. تعیین مخاطب هدف با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی رستوران، سن و سال مخاطبین، توانایی های مالی، انتخاب ها و اولویت های فرهنگی تعیین می شود. مشتری های رستوران از گروه های سنی زیر انتخاب می شوند:

  • افراد میان سال: اصولا افرادی با سال تولد قبل از 1345 هستند؛ این افراد معمولا فرزندی در منزل ندارند و از لحاظ روحی در وضعیت ثابت و نسبتا مناسبی هستند و رستوران هایی را ترجیح می دهند که خدمات رسمی و غذاهای سنتی و ایرانی را ارائه دهند و فضایی مناسب برای خانواده ها داشته باشند.
  • افراد گروه X: این گروه سنی معمولا بین سال های ۱۳۴۵ تا ۱۳۶۰ متولد شدند و برای روابط اجتماعی و خانوادگی ارزش و احترام خاصی قائل هستند. این افراد به خانواده و فرزندان خود اهمیت زیادی می دهند و محیطی گرم و فضایی همراه با صمیمیت آن ها را جذب می کند. آن ها هم طرفدار غذای سنتی و هم فست فود هستند.
  • افراد گروه Y: نسل Y متولد سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰ هستند. از نظر تعداد، این افراد سه برابر نسل X هستند و بیشتر به فست فودها علاقه دارند. طبق آمار منتشر شده در آمریکا، ۲۵ درصد این افراد به برگر و ۱۲ درصد آن ها به پیتزا علاقه دارند.
  • افراد مسن: این افراد که معمولا بالای ۶۵ سال و بازنشسته هستند، علاقه زیادی به رستوران های گران قیمت ندارند. آن ها رستوران هایی که غذاهای سالم و ارگانیک دارند را انتخاب می کنند و اصولا اشتهای کمتری هم دارند. افراد مسن هم بیشتر غذاهای سنتی را ترجیح می دهند.

هزینه راه اندازی رستوران که در بیزینس پلن رستوران باید در نظر گرفت

  • هزینه اجاره یا خرید مکان رستوران
  • هزینه طراحی دکوراسیون
  • هزینه خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی
  • هزینه استخدام آشپز، مدیر، پرسنل و…
  • هزینه های پرداخت انرژی و آب
  • هزینه فرانچایز در صورت گرفتن نمایندگی از یک برند رستورانی
  • هزینه تبلیغات و مارکتینگ
  • هزینه های اخذ مجوز لازم برای رستوران
  • هزینه بیمه پرسنل
  • هزینه لباس و تجهیزات لازم پرسنل

سوالات متداول

بیزینس پلن رستوران چیست؟

بیزینس پلن رستوران شما طرحی است که نحوه برنامه ریزی شما برای کسب سود از کسب و کارتان و همچنین مکان رستوران شما در بازار اشباع شده و نحوه برنامه ریزی شما برای موفقیت را نشان می دهد.

بیزینس پلن رستوران شامل چه مواردی می شود؟

بیزینس پلن رستوران یا طرح کسب و کار رستوران شما را برای برنامه ریزی و پیش بینی مدیریت و عملیات رستوران راهنمایی می کند. از طراحی منو، مکان رستوران، امور مالی، آموزش کارمندان و بسیاری موارد دیگر؛ همچنین به توسعه ایده های رستوران شما کمک می کند.

سه هدف اصلی بیزینس پلن رستوران چیست؟

تدوین یک استراتژی موثر برای توسعه رستوران
تعیین نیازهای مالی آینده شما
جذب سرمایه گذاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه مطبخ آرا در شهر مشهد افتتاح شد

مشهد، خیابان ملک الشعرای بهار، بین بهار 16 و 18 پلاک 539
38552694 – 09123689232 – 09153668609