تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل

برای راه اندازی و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل باید به نکات زیادی توجه کرد. یکی از بخش های مهم هر هتل، آشپزخانه و رستوران آن است؛ چرا که علاوه بر مهمانان و مسافران هتل، باید پاسخگوی مراسم های رسمی و رویدادهای مختلف مثل همایش ها، مهمانی ها، مراسم های ازدواج و جلسات مهم کاری و…. باشند. به جرات می توان گفت که راه اندازی هتل، یک فرآیند پیچیده است که حتما باید برای آن، برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

تجهیزات آشپزخانه هتل

هر چقدر تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل بهتر باشد، کیفیت خدمات هتل هم بالاتر می رود و در نهایت، بی شک رضایت مسافران، مشتریان و مهمانان هم بالاتر می رود و باعث افزایش چشمگیر درآمد و رونق اقتصادی بیشتری می شود. حالا چرا می گوییم تجهیزات آشپزخانه صنعتی هتل مهم است؟ زیرا با رعایت استانداردهای مناسب و بازدهی بالا، در کمترین زمان ممکن نتیجه مطلوب حاصل می شود و از اتلاف وقت، هزینه و انرژی جلوگیری می شود.

موفقیت نیاز به دانش نسبی، پشتکار و تلاش، علاقه، داشتن مهارت های لازم و همچنین سرمایه است. اگر قبل از وارد شدن به این مسیر، اطلاعات کافی را کسب کرده باشید و آگاهانه آن را انتخاب کرده باشید، می توانید موفق شوید.

مطبخ آرا با تجربه موفقی که در طی این سال ها در زمینه تولید و تجهیز آشپزخانه های صنعتی (رستوران – هتل – بیمارستان و…) داشته، به عنوان مشاور مطمئن در طی این مراحل، در کنار شماست تا در رسیدن به اهدافتان کمک کند. برای اطلاعات بیشتر از محصولات، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.

نکات مهم برای راه اندازی هتل و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل

برای راه اندازی هتل و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • مجوزها و گواهینامه های لازم را اخذ کنید و از قوانین وزارت بهداشت مطلع باشید.
  • موقعیت مکانی یک هتل بسیار حائز اهمیت است و نقش اساسی در موفقیت یا شکست سرمایه گذاری شما دارد.
  • به طراحی داخل اتاق ها توجه داشته باشید که مسافرین در اتاق ها، احساس راحتی داشته باشند.
  • ایمنی هتل را با قرار دادن کپسول های آتش نشانی، دوربین و سیستم های امنیتی بالا ببرید.
  • تجهیزات الکترونیکی مثل کامپیوتر، پرینتر، صندوق، تلفن، پیجر و بی سیم ارتباطی، سیستم های صوتی و تصویری را جدی بگیرید.
  • آشپزخانه باید در بخشی قرار بگیرد که سر و صدا، بو، دود و گرمای حاصل از پخت و پز به داخل رستورانِ هتل وارد نشود.
  • تجهیزات و هواکش های مخصوص آشپزخانه های صنعتی را فراموش نکنید.
  • آشپزخانه باید فضای کافی داشته باشد که طراحی آشپزخانه صنعتی، به صورت ارگونومیک وجود داشته باشد؛ ارگونومیک یعنی تجهیزات به بهترین نحو چیدمان شوند و دسترسی پرسنل به آن ها راحت باشد.
  • معرفی و آموزش صفر تا صد کلیه پرسنل از واجبات است.
  • پارکینگ هتل هم باید در جایی باشد که مزاحمتی برای مسافرین ساکن در هتل نداشته باشد.

طراحی و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل

قبل از شروع طراحی و راه اندازی آشپزخانه صنعتی، باید به جریان کار و قطعات ضروری در آشپزخانه خود فکر کنید. با برنامه ریزی و بودجه بندی اصولی، باید تمام تجهیزاتی که آشپزخانه شما به آن نیاز دارد را در نظر بگیرید.

طراحی آشپزخانه بر اساس رعایت استانداردهای روز و اداره بهداشت است که با در نظر گرفتن علم ارگونومی و انعطاف پذیری، کاملا تطبیق داده شده است. همانطور که پیش تر گفتیم، منظور از ارگونومی، تعیین محل و شکل اجرای تک تک قطعات یک اشپزخانه است. در این طرح ها، هدف به دست آوردن شکل درست چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی است.

آشپزخانه های صنعتی با آشپزخانه های داخل منازلمون متفاوت هستند؛ این آشپزخانه ها دارای بخش های مختلف هستند مثل بخش نگهداری مواد غذایی، نظافت، پخت و پز، تزئین و حمل و نقل و… که از بخش های مهم یک آشپزخانه صنعتی هستند؛ بنابراین وقتی از طراحی آشپزخانه صنعتی صحبت می کنیم، منظورمان قرارگیری این بخش ها کنار هم و پر کردن این بخش ها با تجهیزات مناسب است.

نکته مهمی که باید برای تجهیز کردن آشپزخانه توجه کنید، منو شماست؛ مثلا اگر فضای کوچکی برای آشپزخانه هتل خودتان دارید، باید منو را بررسی کنید که اگر قرار است مثلا فقط چند بار در طول روز، غذاها را سرخ کنید، یک سرخ کن سبک تهیه کنید، بهتر از یک سرخ کن صنعتی و بزرگ است.

آشپزخانه ها مستعد به هم ریختگی هستند که همین به هم ریختگی، باعث سردرگمی پرسنل و بهداشت نامناسب می شود. برای جلوگیری از این شرایط، شما باید سادگی را در طراحی در نظر بگیرید. هر چه طراحی ساده تر، نظم و انضباط هم در آشپزخانه شما بیشتر می شود.

تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل + تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه هتل

ما در ادامه مهمترین و اصلی ترین تجهیزات برای تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل را که برای راه اندازی هتل به آن ها احتیاج دارید را معرفی می کنیم.

از آنجایی که یک هتل باید وعده های مختلف صبحانه، ناهار و شام را به مسافرین و مهمانان خود ارائه دهد، باید منو متنوعی هم داشته باشد که انواع غذاهای سنتی، فست فود و بین المللی طبخ و آماده کند؛ بنابراین تمام تجهیزات مربوط به پخت این غذاها و وعده ها را باید در آشپزخانه خود داشته باشد. به صورت خلاصه بخوایم بگوییم، یخچال، فریزر، فر، اجاق گاز صنعتی، ماشین ظرفشویی، قفسه، میز کار، تخته کار، دیگ و… تجهیزاتی هستند که باید داشته باشید. خطوط سلف سرویس هم در هتل ها بسیار مهم و کاربری است.

تجهیزات پخت و پز

فر پیتزا پز

اگر قصد طبخ و سرو پیتزا داشته باشید، اصلی ترین وسیله ای که با آن سر و کار دارید، فر پیتزا پز است. این فرها ظرفیت بالایی دارند که بتوانید خیلی سریع در وعده های مختلف، سفارشات را آماده کنید.

اجاق گاز صنعتی

اگر در منو هتل شما، برنج، کته و ته چین داشته باشید (که حتما هم باید داشته باشید) و بخواهید آن را همراه با کباب، جوجه یا انواع خورشت سرو کنید، قطعا نیاز به یک اجاق مناسب برای پخت حجم زیادی از برنج خواهید داشت.

معمولا اجاق گازها، به صورت اجاق پلوپز یا چند شعله تولید می شوند. شما می توانید یک دیگ بزرگ از برنج را برای پخت روی اجاق های پلوپز قرار دهید و اجاق های چند شعله هم معمولا به صورت ردیفی ساخته می شوند که می توانید قالب های کته پزی یا ته چین را روی آن ها آماده کنید.

 

فر پیتزا پز دو طبقه
فر پیتزا پز صنعتی

دستگاه کباب پز

کباب به عنوان یکی از غذاهای محبوب ایرانی بوده که در هر منو هتلی وجود دارد. برای اینکه آشپز هتل بتواند کباب هایی هم اندازه و لذیذ درست کند و در مدت زمان کوتاهی هم آن ها را آماده کند، نیاز به یک دستگاه کباب پز دارد.

کباب ترکی تک سیخ
کباب ترکی تک سیخ
یخچال بالای صفر 150 کبابی
یخچال بالای صفر 150 نگهداری کباب
چلیک نگهداری سیخ کباب ثابت
چلیک نگهداری سیخ کباب متحرک

تجهیزات آماده سازی و سرو غذا

برای سرو غذا در هتل نیز به تجهیزات خاصی نیاز خواهید داشت که ما در ادامه مهمترین آن ها را به شما توضیح داده ایم.

کانتر گرم و کانتر سرد

این دستگاه به خصوص برای هتل هایی که منوی سلف سرویس دارند، مناسب است. کانترهای گرم و سرد، دارای لگن های بنماری هستند که تعداد و ابعاد آن ها متفاوت است و شما می توانید در داخل لگن های کانتر گرم، انواع خورشت و سوپ و دیگر غذاهای گرم را نگهداری کنید تا گرم و داغ بمانند. کانتر سرد هم از دیگر تجهیزاتی است که در سلف سرویس هتل استفاده شده و آشپز با قرار دادن انواع سالاد، دسر و بستنی از مهمانان پذیرایی می کند.

کانتر سرد تشتک دار سایز 180
کانتر سرد تشتک دار سایز 180
کانتر گرم بنماری سایز 180
کانتر سرد رویه مسطح کشودار سایز 180
کانتر سرد رویه مسطح کشودار سایز 150
کانتر تاپینگ سایز 150
کانتر تاپینگ سایز 150

ترولی حمل غذا

از این وسیله برای سرو غذا در هتل ها استفاده می شود. ترولی در چند طبقه ساخته شده و معمولا گارسون با قرار دادن غذاهای پرسی، ماست، نوشابه و… از مسافرین پذیرایی می کند.

ترولی حمل ظروف سه طبقه

سیخ شور

از دیگر تجهیزاتی که در آشپزخانه هتل می توانید استفاده کنید، سیخ شور، کابینت، سینک، هود است. قطعا یک هتل موفق، باید آشپزخانه تمیز و مرتب داشته باشد؛ بنابراین استفاده از تجهیزات عنوان شده، امری ضروری است.

سیخ شور

تولید کننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی هتل

تجهیزات آشپزخانه صنعتی یا تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل، چیزی است که اگر بدون اطلاع قبلی یا مشاوره، خرید کنید، ممکن است تمام سرمایه شما را جذب کند؛ بنابراین حتما قبل از اقدام به خرید، مشاوره بگیرید. شما باید لیستی از تجهیزات مورد نیاز خود را به همراه اطلاعاتی مثل تعداد پرسنل و تخمین مهمانان و مشتریان خود داشته باشید.

مطبخ آرا به عنوان یکی از قدیمی ترین تولید کننده های تجهیزات آشپزخانه صنعتی، در کنار شماست تا شما بهترین انتخاب و بهترین تجهیزات را برای هتل خود انتخاب کنید. مطبخ آرا، این توانایی را دارد که تجهیزات با کیفیت را با توجه به استانداردهای بین المللی تولید کند.

امیدواریم با داشتن این اطلاعات، کمک بزرگی به کسب و کار شما کرده باشیم تا با یک انتخاب دقیق و راهبردی بتوانید آشپزخانه هتل خود را تجهیز کنید. لازم به ذکر است که این تازه قدم اول برای کسب و کار شماست و قطعا سختی های دیگری در ادامه مسیر برایتان پیش می آید اما اگر قدم اول را درست بردارید، قطعا شانس موفقیتتان بالاتر می رود.

مقاله مرتبط و پیشنهادی:

تولید کننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی

محصولات جهت تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل

سطل سنگی لابی

کاتالوگ تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل

سوالات متداول

از مهم ترین محصولات در زمینه تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل به چه مواردی میتوان اشاره کرد؟

از مهمترین محصولات در بحث تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فر پیتزا پز و اجاق گاز صنعتی و یخچال ها و دستگاه کباب پز اشاره کرد.

نکات مهم برای راه اندازی هتل و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل چیست؟

برای راه اندازی هتل و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

مجوزها و گواهینامه های لازم را اخذ کنید و از قوانین وزارت بهداشت مطلع باشید.
موقعیت مکانی یک هتل بسیار حائز اهمیت است و نقش اساسی در موفقیت یا شکست سرمایه گذاری شما دارد.
به طراحی داخل اتاق ها توجه داشته باشید که مسافرین در اتاق ها، احساس راحتی داشته باشند.
ایمنی هتل را با قرار دادن کپسول های آتش نشانی، دوربین و سیستم های امنیتی بالا ببرید.
تجهیزات الکترونیکی مثل کامپیوتر، پرینتر، صندوق، تلفن، پیجر و بی سیم ارتباطی، سیستم های صوتی و تصویری را جدی بگیرید.
آشپزخانه باید در بخشی قرار بگیرد که سر و صدا، بو، دود و گرمای حاصل از پخت و پز به داخل رستورانِ هتل وارد نشود.
تجهیزات و هواکش های مخصوص آشپزخانه های صنعتی را فراموش نکنید.
آشپزخانه باید فضای کافی داشته باشد که طراحی آشپزخانه صنعتی، به صورت ارگونومیک وجود داشته باشد؛ ارگونومیک یعنی تجهیزات به بهترین نحو چیدمان شوند و دسترسی پرسنل به آن ها راحت باشد.
معرفی و آموزش صفر تا صد کلیه پرسنل از واجبات است.
پارکینگ هتل هم باید در جایی باشد که مزاحمتی برای مسافرین ساکن در هتل نداشته باشد.