انبار و بارانداز در آشپزخانه صنعتی

انبار و بارانداز در آشپزخانه صنعتی

انبار و بارانداز در آشپزخانه صنعتی

انبار و بارانداز در آشپزخانه صنعتی نقش بسیار مهمی را در بهره‌وری و بهداشت فضا ایفا می‌کنند. انبار، مکانی است که برای ذخیره‌سازی انواع مواد غذایی، لوازم آشپزخانه و مواد اولیه مورد استفاده در تهیه غذاها اختصاص دارد. مرتب‌سازی مناسب این انبارها در آشپزخانه صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا بهره‌وری کارکنان افزایش یابد و مانع حرکت نیروها نشود؛ در این صورت، زمان تهیه غذاها هم به شکل موثری افزایش پیدا می‌کند و خدمات بهتری می‌توانید به مشتریان خود دهید.

بارانداز نیز برای دفع آسیب‌های احتمالی به مواد ذخیره شده در انبار از عوامل خارجی مانند گرد و غبار، نور خورشید و رطوبت محافظت می‌کند؛ علاوه بر این، انبار و بارانداز به بهبود شرایط بهداشتی و ایمنی در آشپزخانه صنعتی کمک می‌کند. در نتیجه طراحی و بهره‌گیری اصولی از انبار و بارانداز در آشپزخانه صنعتی، نقش اساسی در بهبود کیفیت خدمات غذایی و ایجاد محیط کار بهینه دارد.

آشپزخانه صنعتی به عنوان یک مرکز فعالیت گسترده در تولید غذا، نیازمند سیستم‌های مدیریت مناسب برای ذخیره‌سازی و نگهداری مواد اولیه است. انبارها در این مکان‌ها به عنوان قلب این فرآیند شناخته می‌شوند که مواد غذایی، تجهیزات و لوازم آشپزخانه را با دقت و به ترتیب مناسب ذخیره می‌کند. از سوی دیگر، بارانداز به عنوان یک پوشش محافظ برای انبار و تجهیزات استفاده می‌شود و در نتیجه، به حفظ کیفیت مواد ذخیره شده کمک می‌کند.

برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح انبار و بارانداز در آشپزخانه صنعتی، به بهبود شرایط بهداشتی و ایمنی نیز کمک می‌کند. با فراهم کردن محیطی تمیز و مرتب، خطر انتقال عفونت‌ها و آلودگی به مواد غذایی به شدت کاهش می‌یابد؛ بنابراین نقش مهمی در تضمین کیفیت غذاها دارند.

بارانداز

اولین محلی که کالای تهیه شده، وارد آن می شود، فضای بارانداز خواهد بود. در این مکان، کالا از نظر کمی توسط سیستم انبارداری بررسی می شود. در واحدهای کوچک، سرپرست آشپزخانه و در واحدهای کلان مسئول کنترل کیفی به همراه ناظران بهداشت، کیفیت کالا وارده را بررسی می کنند. شرط اصلی ورود مواد خام به آشپزخانه گذر از این مرحله است. لوازمی که در این بخش باید مد نظر کاربران قرار گیرد، انواع سیستم های توزین و قفسه بندی های خاص برای انباشت موقت کالا است.

طراحی بارانداز به گونه ای است که علاوه بر حفاظت از مواد، امکان تهویه مناسب هم فراهم می کند تا از تجمع گرد و غبار و همچنین حفظ شرایط بهداشتی در آشپزخانه صنعتی جلوگیری شود. باراندازها به عنوان یک قسمت اساسی از ساختار آشپزخانه صنعتی محسوب می شوند و نقش بسیار مهمی در حفظ کیفیت و ایمنی مواد غذایی ایفا می کنند.

انبار

پس از طی مراحل ورودی، كالا به انبار وارد می‌شود كه در این حالت و بنا به تشخیص انباردار در یكی از دسته‌‌های زیر قرار می‌گیرد:

  • انبار مواد غذایی: در این انبار، مواد خشک (مثل حبوبات، آرد، شکر و نمک و…)، مواد تازه‌ (سبزیجات، میوه ها، محصولات لبنی و… که در سردخانه های بالای صفر قرار می گیرند)، یخچال ها و سردخانه ها (گوشت و مرغ و ماهی و… در سردخانه های زیر صفر) به صورت جدا دسته بندی می شوند.
  • انبار لوازم آشپزخانه: در این انبار، وسایل پخت و پز (ظروف، تابه ها و…)، لوازم سرو و پذیرایی (بشقاب، قاشق و چنگال، لیوان ها و…) قرار می گیرد.
  • انبار مواد شوینده: همانطور که از اسمش مشخص است، محصولات شوینده و بهداشتی در این انبار به صورت مجزا از مواد غذایی قرار می گیرند.
  • انبار تجهیزات نگهداری: در این بخش، تجهیزات خنک کننده (یخچال و فریزها) و تجهیزات گرم کننده (هیترها و اجاق گازها و…) قرار می گیرد.

ترتیب و سازماندهی مناسب این بخش‌ها در انبار آشپزخانه صنعتی به بهره‌وری کلی فرآیند آشپزی و بهداشت محیط کمک زیادی می‌کند. در آشپزخانه های صنعتی بزرگ یا آشپزخانه های صنعتی هتل‌ها، به انبار و بارانداز واحدهای دیگری هم اضافه می‌شود كه تأمین‌كننده‌ی نیاز‌های مجموعه است؛ مانند انبار ظروف استیل یا چینی و…

مقالات و صفحات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه مطبخ آرا در شهر مشهد افتتاح شد

مشهد، خیابان ملک الشعرای بهار، بین بهار 16 و 18 پلاک 539
38552694 – 09123689232 – 09153668609